Kabsa Ayam Lagi..

Sebulan sekali memang saya akan membuat nasi kabsa. Senang sgt nak membuatnya. Baru ni saya cuba pula memasaknya dengan menggunakan periuk tekanan (pressure cooker). Kali ni, saya memasaknya dgn menggunakan bahan yg ada dlm peti sahaja.

Mula2 tumis bahan2 rempah dan tomato(saya guna 3 biji tomato yg disagat). Setelah bahan2 rempah terbit minyak, masukkan ayam(saya potong kecil) , 2 btg lobak yg dipotong besar2, 3 biji cili api, garam, sedikit gula dan air panas secukupnya. Tutup periuk dan masak selama 8-10 minit. Kemudian masukkan beras, capsicum hijau, kismis dan gaulkan bersama ayam. Letaklah air secukupnya(kalau kuah ayam tadi tidak mencukupi). Setelah nasi kering, tutup kembali periuk dan biarkan masak selama 20 minit. Gunakan api perlahan untuk mengelakkan nasi berkerak. Tutup api dan biar nasi masak penuh hanya dgn kepanasan dan tekanan yg ada didalam periuk.

Resepi nasi kabsa ada di sini..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

link salah tuu

Related Posts with Thumbnails

Resepi Raidah © 2013. Blog Dikendalikan Oleh SyurgaDiDunia.